11. juli 2025
Ansette en markedsfører vs. hente inn en ekstern partner - Guide for 2025
Bedriften vokser, og du kjenner det i magen: "Vi må gjøre noe med markedsføringen." Den første tanken for mange er å ansette. Men er det egentlig den smarteste løsningen, eller bare den mest åpenbare? Det finnes en del feller du bør kjenne til.
Introduksjon
Du har kommet til et punkt der magefølelsen, eller kanskje tallene, forteller deg at det ikke lenger holder å "bare" være god på det dere driver med. Verden må få vite om det. Så, hva gjør du?
For mange bedrifter med 20, 50 eller 150 ansatte er standardreaksjonen å tenke: "Vi trenger en markedsfører!"
Det høres logisk ut. En egen person på huset. En som kan "bedriften". En som kan fikse "alt det digitale".
Problemet? Denne "alt det digitale"-personen finnes ikke. Og jakten på denne mytiske enhjørningen fører ofte til en av to kostbare feller.
Felle #1: Salgssjefen blir en (dårlig og dyr) markedsfører
Kanskje dere ikke har ansatt noen ennå. I stedet har salgssjefen fått markedsføring på sitt bord. "Du som er så flink med kunder kan vel skrive noen tekster og fikse litt på nettsiden?"
La oss være ærlige: Dette er en forferdelig idé.
Ikke fordi salgssjefen din er dårlig, men fordi du betaler en salgsekspert i dyre dommer for å bruke tid på et fagfelt de ikke mestrer. Hver time salgssjefen bruker på å knote med en annonse eller gruble over et bilde til sosiale medier, er en time som tas fra det de egentlig skal gjøre: snakke med kunder og close dealer.
De skjulte kostnadene løper løpsk. Du betaler for ineffektivitet, halvgode resultater og, verst av alt, tapt salgsinntekt.
Felle #2: Du ansetter en "potet" som blir spist opp
Ok, så du ansetter en dedikert "digital markedsfører". Du finner en som virker skarp, som kan sosiale medier og virker gira. Endelig!
Men så starter hverdagen.
Denne ene personen skal plutselig være:
En strateg som forstår forretningsmålene.
En innholdsprodusent som kan skrive, filme og ta bilder.
En SEO-spesialist som kan knekke Google-koden.
En annonse-ekspert som kan skru på de riktige spakene i Meta og Google Ads.
En webutvikler som kan fikse tekniske feil på nettsiden.
En analytiker som kan tolke data og bevise ROI.
Ser du problemet? Ingen enkeltperson kan mestre alt dette. Resultatet er alltid det samme: Den ansatte blir en potet som blir fullstendig spist opp av oppgaver. Kanskje blir de gode på én ting (ofte det de kunne fra før), mens de andre, kritiske områdene blir forsømt.
Du ender opp med å betale en full årslønn, la oss si 800.000 kroner, som fort blir over en million med alle sosiale kostnader, for en person som i beste fall gjør en fjerdedel av jobben som trengs.
En bedre modell: "Du kjenner butikken, vi kjenner faget."
Så hva er alternativet? Å hente inn en ekstern partner.
Nå tenker du kanskje: "Men de kjenner jo ikke oss, vår kultur, våre folk."
Det er den største misforståelsen. Vi pleier å si det slik: Dere kjenner bedriften, vi kjenner markedsføringen. Sammen blir det uslåelig.
Vår jobb er ikke å ta over identiteten deres. Vår jobb er å forstå den, og så oversette den til helhetlig kommunikasjon og markedsføring som virker.
Når du jobber med et markedskollektiv som oss, kjøper du ikke én overarbeidet person. Du får tilgang på et helt team: en strateg, en tekstforfatter, en fotograf, en annonsespesialist, en designer. Alle er eksperter på sitt felt.
Vi vet hvilke kanaler som gir mening for akkurat dere. Like viktig: vi vet hvilke dere trygt kan ignorere, så dere slipper å kaste bort penger. Vi vet hvordan vi bygger en nettside som snakker med en annonsekampanje, som igjen er bygget på innhold som reflekterer strategien.
Alt henger sammen.
Men blir ikke dere bare en ekstern leverandør?
Nei. Vi insisterer på å være en integrert partner. Det gjør vi gjennom faste, månedlige strategimøter der vi er helt transparente: Dette har vi gjort, dette er resultatene, og hit skal vi nå. Vi blir en del av deres prosesser og er lynraskt tilgjengelig gjennom en dedikert kontaktperson som har hele teamet i ryggen.
Vi lover å alltid gi våre ærlige anbefalinger. Til gjengjeld forventer vi at dere er like direkte tilbake. Det er den eneste måten å lykkes på.
Elefanten i rommet: "Dere vil jo bare selge"
Nå sitter du kanskje og tenker: «Ja, ja, selvfølgelig sier dere dette. Dere er jo et byrå som vil selge tjenestene deres.»
Og du har helt rett. Vi lever av å hjelpe bedrifter som din.
Men her er den ærlige sannheten: Vi har null interesse av å selge til noen vi ikke kan skape reelle resultater for. Et dårlig partnerskap, der forventningene ikke møtes eller kjemien mangler, er en katastrofe. Du kaster bort penger, og vi får et mislykket prosjekt og et dårlig rykte. Ingen vinner.
For oss handler det ikke om å finne kunder, men om å finne de riktige partnerne. De vi kan skape eksepsjonelle resultater med. Vi ser etter selskaper som er stolte av det de gjør, og som tør å dele hvem de er med verden. Selskaper som er klare for et ærlig, direkte og tett samarbeid for å skape noe genuint unikt.
Hvis den tanken gir deg energi, er vi sannsynligvis en god match. Hvis ikke, er det helt greit.
Oppsummering
Å ansette feil i markedsføringen er en dyr felle, enten du velger en "potet" som må kunne alt, eller lar salgssjefen gjøre en jobb de ikke er egnet for.
Vi har sett altfor mange brenne seg på dette og kaste bort hundretusener. Markedsføring skal være en investering, ikke en frustrerende utgiftspost. Løsningen er sjelden én person, men tilgang på et komplett team av spesialister der alt henger sammen.
Kjenner du deg igjen? La oss ta en helt uforpliktende prat for å sparre om den smarteste veien videre for dere.