

Har du fikset juleinnholdet? Tips for bedre juleproduksjon
Den koselige kundevideoen dere snakket om i fjor. Det SoMe-klippet som skulle fronte julegavene. Ansattbildet av bedriftshunden med nisselue. Si den heter Rudolf.
Hvem vet hva slags gode idéer som kokkelerer hos dere? Er dere ikke i gang, så start nå – plutselig er det jul!
TL;DR: Juleinnhold handler om følelser, ikke produkter. Vær menneskelig, lag kort videoinnhold, og start planleggingen av neste års juleinnhold nå.
1. Fokuser på menneskene og følelser
Ikke vær for corporate og kjip nå. Vær litt cringe, sjarmerende og menneskelig.
Vi er både nordmenn og -kvinner. Vi kjøper ikke slikt stivt tull i julen. Vi vil kjenne nostalgi og minner. Håpet om noe vakkert.
Juleinnhold som presterer best er innhold som treffer følelsene våre. Det kan være:
Ansatte som deler sine juleminner – personlige historier skaper tillit
Bedriftens juletradisjon – selv om det bare er pepperkakebaking på pauserommet
Kundehistorier – hvordan produktet/tjenesten din har gjort en forskjell i desember
Behind-the-scenes fra juleforberedelser – folk elsker ektheten
Eksempel: En liten matbutikk som deler historien om stamkunden som har handlet julematen der i 30 år, vil alltid slå et glatt produktbilde med "God jul fra oss!".
2. For bedrifter som selger produkter/tjenester relatert til jul
Video er kongen (15-60 sekunder)
Kort video-innhold presterer eksepsjonelt godt i juleperioden. Dette kan være alt fra produktdemoer til stemningsfulle øyeblikk.
Hvorfor fungerer det?
Ooom folk skroller ja
Video stopper tommelen bedre enn bilder
Du kan vise produktet i bruk + skape stemning samtidig
Hva kan du filme?
Pakking av produktet (ASMR-aktig, rolig)
En kunde som mottar produktet i gave
Produktet i julestemning (styling er alt)
3-5 sekunders klipp satt sammen til en 30-sekunders stemningsvideo
Tenk omnichannel
Sørg for at budskap, visuell profil og tone er konsistent på tvers av alle kanaler, men tilpass formatet til hver plattform.
Samme kampanje, forskjellige formater:
Instagram/Facebook/TikTok: 15-30 sek vertikal video
LinkedIn: Profesjonelt bilde + tekst som forklarer verdien
E-post: Statisk bilde + CTA som sender til landingsside
Nettside: Hero-seksjon med samme budskap og visuelle uttrykk
Poenget: Kunden skal kjenne igjen julebudskapet ditt uansett hvor de møter det.
Gi reell verdi, ikke bare produktpromotering
Del tips, oppskrifter, pakkeinspirasjon eller andre nyttige ressurser. Innhold som hjelper folk får mye bedre engasjement enn ren produkt-promotering.
Eksempler på verdiinnhold:
Gaveguide: "5 gaver til han som har alt" (inkluderer dine produkter + andre)
Tips og triks: "Slik pakker du gaver som en butikkproff"
Oppskrifter: "Våre ansattes beste julekaker" (hvis du selger matprodukter)
Listicles: "10 måter å bruke [produkt] på i julen"
Folk deler verdiinnhold. Folk kjøper fra merker som gir verdi.
3. Planlegg neste års juleinnhold – NÅ
Denne er litt kjip, MEN!
Begynn å planlegge neste års juleinnhold nå som dekorasjonene kommer opp og julestemningen er på topp.
Hvorfor?
Pynten er oppe
Stemningen er ekte
Du gir deg selv en gave for neste år med å tidlig kunne legge alt juleutsending klart
Hva kan du gjøre nå?
Ta ekstra bilder av produkter i julestemning
Film b-roll av kontoret, butikken, ansatte i julepynt
Dokumenter årets julekampanje – hva fungerte? Hva fungerte ikke?
Lag en innholdsbank – 50-100 bilder/videoklipp du kan bruke tidlig neste jul
Dere har kanskje et kundebrev som alltid går ut før jul – ta ekstra bilder nå, slik at du har til utsendingene som kommer neste år.
Pro tip: Opprett en mappe i Google Drive/Dropbox som heter "Juleinnhold 2026" og dump alt der. Fremtids-deg vil takke deg 🤝
Oppsummert: Juleinnhold som faktisk fungerer
Vær menneskelig – folk kjøper ikke corporate-tull i julen (i Norge altså)
Bruk kort video – 15-60 sekunder er sweetspot
Vær konsistent – samme budskap på tvers av kanaler, forskjellige formater
Gi verdi – hjelp folk, ikke bare selg til dem
Planlegg neste år nå – ta bilder mens pynten er oppe
💡 Trenger du hjelp med juleinnholdet? Vi på wud hjelper bedrifter med alt fra videoproduks jon til annonsering og nyhetsbrev. Book et møte med oss her så kan vi snakke om hva dere trenger.


Kontakt oss
Interessert i å jobbe med oss? Simpelthen book et uforpliktende møte eller send oss en skjemainnsending.
Alternativ 1: Book et møte
Kutt ut mellom-mannen og hopp rett til et uforpliktende møte.
Alternativ 2: Send oss et skjema
Du er den klassiske typen. Skjema-innsending er fortsatt gull.


Kontakt oss
Interessert i å jobbe med oss? Simpelthen book et uforpliktende møte eller send oss en skjemainnsending.
Alternativ 1: Book et møte
Kutt ut mellom-mannen og hopp rett til et uforpliktende møte.
Alternativ 2: Send oss et skjema
Du er den klassiske typen. Skjema-innsending er fortsatt gull.


Kontakt oss
Interessert i å jobbe med oss? Simpelthen book et uforpliktende møte eller send oss en skjemainnsending.
Alternativ 1: Book et møte
Kutt ut mellom-mannen og hopp rett til et uforpliktende møte.
Alternativ 2: Send oss et skjema
Du er den klassiske typen. Skjema-innsending er fortsatt gull.