1. juni 2025
Google bedriftsprofil: Hva er det og hvorfor trenger du det?
Introduksjon
Alle bedrifter (som vi kjenner til i alle fall) ønsker å bli sett av flere potensielle kunder, noen med et spesielt fokus på sitt nærområde. Google Bedriftsprofil er et gratis verktøy som alle bedrifter bør dra nytte av. Vi tar her en gjennomgang av hva det er og hva det kan gjøre for din bedrift.

Hva er egentlig Google Bedriftsprofil?
Google Bedriftsprofil (ofte forkortet til GBP, tidligere også kjent som Google My Business) er ditt gratis digitale visittkort. Det er den boksen du så ofte ser på høyre side i det du søker etter noe på Google. Eller det kortet med informasjon du ser i Google Maps når du velger en bedrift, søker veibeskrivelse eller lignende.
Her ligger (ideelt sett) den sentrale nøkkelinformasjonen om din bedrift, som dine kunder forventer å enkelt finne. Dette kan inneholde:
Bedriftens navn, adresse og telefonnummer (NAP)
Eventuelle åpningstider
Link til nettside (viktig)
Bilder og videoer (logo, stemningsbilder, teamet, lokalet osv.)
Produkter og tjenester dere tilbyr
Kundeanmeldelser
Typiske spørsmål og svar dere vil "løse ut" (Q&A)
Nyheter/tilbud
+ andre egenskaper avhengig av hva dere bedriver som bedrift.
Hvorfor bør dere ha det på plass?
Uavhengig av hva slags bedrift dere er bygger det tillit og troverdighet med en sterk bedriftsprofil, som ofte er deres digitale førsteinntrykk.
For bedrifter med fysisk lokasjon (kaféer, restauranter, butikker osv.) er det helt kritisk å sørge for å ha en utfyllende Google Bedriftsprofil. Dette blir brukt av Google basert på søkerens lokasjon for å kunne vise best mulig resultater i nærheten. Det å ikke være i den rosteren kan være kostbart.
For bedrifter uten fysisk lokasjon er det fort gjort å tenke at dette ikke er for dere. Dette kan være et kostbart feilsteg. Google Bedriftsprofil styrker hele din bedrifts prestasjon og presentasjon på Google og vil derfor være essensielt for at både eksisterende og nye kunder finner deres bedrift.
Uansett type bedrift er direkte kontaktknapper verdifulle når kunden er i beslutningsfasen.
Annonserer dere gjennom Google Ads er det enda viktigere å få dette på plass. Deres troverdighet i Google sine øyne blir styrket om dere har en utfyllende bedriftsprofil med anmeldelser fra fornøyde kunder. Om dere ikke har dette risikerer dere å havne lenger ned i søkene og med det bruke mer penger per visning.
Det er jo gratis! Tenk på forrige avsnitt her. Dere bruker X antall penger på annonser, og så kan dere med et gratis verktøy øke sannsynligheten for å få mer igjen per krone brukt. Vi vet ikke med dere, men det er noe vi brenner for i alle fall! Om du ikke annonserer gjennom Google Ads vil du fortsatt få alle de andre fordelene nevnt tidligere her, uten å investere noe annet enn tid. Og det trenger ikke kreve mye av nettopp det heller.
En utfyllende Google Bedriftsprofil er rett og slett en av de mest smaksfulle lavthengende fruktene du kan finne som bedriftseier.
Hvordan setter du det opp?
Å sette opp Google Bedriftsprofil er som oftest en grei sak.
Deretter velg "Administrer nå"
Logg inn med din Google-konto (ideelt sett bedriftsknyttede konto)
Fyll inn feltene og send inn
Etter kort tid er profilen din godkjent og aktiv!

Ønsker du bistand?
Det skal være greit å sette opp, men noen ganger kan det være forvirrende, eller en ønsker rett og slett ikke å bruke så mye tid på det selv. Med å bruke et byrå som oss kan du spare tid og penger, samt være trygg på at din merkevare er sikret profesjonell håndtering og oppdateres i henhold til endringer fra Google.
Kontakt oss for en gratis gjennomgang av din Google Bedriftsprofil
Oppsummert
Google Bedriftsprofil er et gratis markedsføringsverktøy som kan styrke din synlighet i hele Google sitt univers og sørge for at du er rett foran dine eksisterende og potensielle kunder, akkurat når de trenger det.